Waarom overschakelen naar een digitaal rundveebeslag?
Sinds de nieuwe wetgeving identificatie en registratie van 13 juni jongstleden kunnen veehouders ervoor kiezen om de documenten die nodig zijn om dieren te verhandelen zelf te printen. Wie dit standaard zo wil doen, laat zich ook registreren als een digitaal beslag. Ondertussen hebben al heel wat bedrijven voor deze manier van werken gekozen. Maar wat waren hier ook weer de voordelen van? We lichten ze graag nog eens toe.
Aanzienlijke omschakeling
- Maar liefst 21% van de actieve Vlaamse rundveebeslagen schakelde al om naar een digitaal beslag. Voor de kalversector is dit quasi 100%.
- Sinds de start van de nieuwe wetgeving werden al ruim 70.000 verplaatsingsdocumenten en 60.000 identificatiedocumenten voor export aangevraagd via Veeportaal en verzonden per e-mail.
- 65% van alle aangekochte dieren worden door de veehouder zelf kosteloos via Veeportaal geregistreerd. Voor de kalversector is dit opnieuw quasi 100%. Extra voordeel: op die manier ben je er ook zeker van dat je voldoet aan de wettelijke meldingstermijn van 7 dagen.
- Staat een dier met een foutief geboortekenmerk geregistreerd? Dan past zo’n 65% van de veehouders dit zelf aan via Veeportaal.
Waarom kiezen voor een digitaal beslag en documenten zelf printen
- Een document dat je zelf aanvraagt via Veeportaal, kost je € 0,17. Als je ervoor kiest dit nog steeds per post te ontvangen, betaal je € 0,98.
- Je bent niet meer afhankelijk van de levertermijn van de post. Je document is snel beschikbaar: binnen de 10 minuten na je aanvraag, zit het in je mailbox.
- Om digitaal te werken, heb je voldoende aan een login voor Veeportaal en een e-mailadres.
- Je kiest zelf welke documenten je print. En aangezien je niet langer een document van elk aanwezig dier hoeft bij te houden, is het voldoende om enkel deze te printen die je nodig hebt om een dier te verhandelen.
Ook genieten van de digitale voordelen?
Wil je net als je vele collega-veehouders ook omschakelen naar een digitaal beslag en genieten van de voordelen dat dit met zich meebrengt? Stuur dan een mail naar helpdesk@dgz.be met vermelding van je beslagnummer en de boodschap dat je als digitaal beslag wil geregistreerd worden. Van zodra je de bevestiging krijgt dat dit aangepast werd in Sanitel, zal je voor meldingen die je vanaf dat moment registreert niet langer de documenten per post ontvangen.
Ontvang je standaard je documenten per post en is er een document dat ontbreekt? Weet dat je ook in dit geval op elk moment een ontbrekend document kunt aanvragen via Veeportaal, zodat dit uitzonderlijk toch eens in je mailbox terechtkomt (zie Handleiding aanvraag verplaatsings-/identificatiedocument registreren in Veeportaal).
Twijfel je over wat de beste keuze is voor jouw bedrijf of heb je hier nog vragen over? Neem gerust contact op met onze helpdesk (078 05 05 23). Onze medewerkers luisteren aandachtig naar je specifieke bedrijfssituatie om dan samen met jou te bekijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.