Mis de juiste diagnose niet! Bestel kosteloos je PathoSense kit
Vanaf 2 mei starten we in het DGZ Labo met de PathoSense analyses die gebruik maken van een specifieke en gepatenteerde monsternamekit om vervolgens snel gebruik te kunnen maken van nanopore sequencing. Ongetwijfeld wil je met deze nieuwe, uiterst complete analysetool aan de slag om met één enkele analyse een volledige diagnose te kunnen stellen. Hoe ga je hiervoor te werk? We zetten het voor jou op een rij!
De specifieke PathoSense monsternamekit, de bijhorende analyse, ophaling en transport van het monster: DGZ biedt het allemaal aan. Als dierenarts kun je blijven vertrouwen op de expertise van beide partners, met als toegevoegde waarde de operationele werking van DGZ Labo en de ondersteuning van de DGZ regiodierenartsen. En bij PathoSense wordt verder gewerkt om de tool verder te optimaliseren, uit te breiden met nieuwe features en DGZ te ondersteunen met de nieuwste wetenschappelijke inzichten omtrent interpretatie.
Specifieke PathoSense monsternamekit
Bestelling monsternamekit bij DGZ
De kit met de gepatenteerde PathoSense-swab kan je bestellen via DGZ. Voor kits die afgehaald worden aan het loket, wordt geen meerkost aangerekend. Wanneer kits afgeleverd dienen te worden bij de dierenarts zal een transportkost aangerekend worden. De kit wordt voor gebruik bewaard bij kamertemperatuur. Nadat het monster werd afgenomen, wordt het monster bewaard en getransporteerd bij 4 °C.
Afleveren van monsters bij DGZ
- Je kunt de monsters afgeven aan het loket van DGZ in Lier of Torhout, of je kunt ze via de DGZ-koerier bij jouw praktijk laten ophalen. De ophaling van monsters via DGZ koerier is steeds gratis.
- Van dezelfde klant kunnen naast de monsters voor analyse met de PathoSense diagnostische tool ook nog bijkomende monsters worden aangeboden voor de bacteriologische en PCR analyses volgens de gangbare huidige instructies.
- Je kunt de monsters ook afleveren in de monsterfrigo van PathoSense op de Faculteit Diergeneeskunde. Hiervoor wordt géén meerkost gerekend. Er is een dagelijks transport tussen de Faculteit en DGZ.
Help, ik ben dierenarts van kleine huisdieren of paarden en werk reeds met AML Medvet, Velab of Medilab. Wat nu?
Dierenartsen die reeds frequent samenwerken met hun vertrouwde laboratoria AML Medvet, Velab en Medilab kunnen dit blijven doen. Ze kunnen via deze labo’s hun kit nog steeds bestellen en in huis halen. Voor de ophaling kunnen ze een beroep blijven doen op de gebruikelijke ophaalrondes en dient de dierenarts deze labo’s ook te verwittigen en het monster bij hen aan te melden. Dit laat de traceerbaarheid in alle omstandigheden toe. Tussen DGZ en deze partnerlaboratoria werden logistieke afspraken gemaakt om monsters efficiënt en snel tot bij DGZ te transporteren met een gegarandeerde koelketen.
Ik heb al een kit. Verandert er nu iets voor mij?
De werking voor jou blijft zoals ze nu loopt. Je kunt de kit(s) die je hebt, blijven gebruiken en aanbieden bij DGZ (koerier of loket) of via de partnerlaboratoria AML Medvet, Velab en Medilab.
Aanmelding monster via mobiele PathoSense-app
Als je de monsters instuurt, bezorg je ons een aanvraagformulier en meld je ze aan in de PathoSense app om het te registreren en om de anamnese in te geven. Op die manier krijg je na de analyse het volledige verslag in de app. Hoe ga je tewerk?
- Download de Pathosense-app gratis via de Apple App Store en Google Play Store om het monster in de app te kunnen aanmelden.
- Registreer je als dierenarts voor een account via deze link: pathosense.com/user/register.
- Ga naar de app en scan dan de QR-code op de PathoSense-spuit met de camera van jouw smartphone.
- DGZ Labo bezorgt jou het PathoSense-rapport als bijlage bij het beproevingsverslag (met daarbij de resultaten van eventuele andere analyses binnen hetzelfde dossier). Van zodra de resultaten bekend zijn, vind je ze ook in de app op je smartphone, waar je ze eenvoudig als een pdf-rapport naar jezelf kunt mailen.
- We raden aan om je monsters indien mogelijk in het begin van de week te bezorgen. De doorlooptijd bedraagt 8 werkdagen.
Wat kost het?
De PathoSense-analyse kost € 124,92 excl. BTW. Met uitzondering van de verwerkingskost per dossier (€ 9 excl. BTW) zit hierin vervat:
- De speciale PathoSense-kit om zuivere monsters te collecteren en een hoogkwalitatief resultaat te bekomen. Opgelet, deze kit mag enkel in combinatie met een PathoSense analyse gebruikt worden.
- De ophaling van de monster via de kosteloze koerierwerking.
- Het labo-onderzoek om breed alle virussen en bacteriën in beeld te brengen, zonder voorafgaande selectie.
- Het gebruik van de PathoSense-app, waarin je het monster kunt registreren en de analyserapporten gemakkelijk kunt raadplegen.
Zoals hierboven aangegeven, kun je nieuwe kits kosteloos ophalen aan het DGZ-loket, je kunt ze ook bij je praktijk laten leveren door onze koerier, mits een kleine meerkost (€ 15 excl. BTW/dossier).
De factuur gaat rechtstreeks naar de veehouder of diereigenaar.
Mis de juiste diagnose niet! Bestel kosteloos je PathoSense kit!
Aangezien de kit pas aangerekend wordt nadat de analyse werd uitgevoerd, hebben jij en je veehouder-klanten er alle belang bij om er altijd minstens één op voorraad te hebben. Zo heb je alle tools in handen om een brede identificatie van virussen en bacteriën te laten uitvoeren bij acuut zieke dieren. En kun je de juiste diagnose stellen.
Belangrijk: Update mobiele app & online platform PathoSense maakt nieuwe installatie van app voor bestaande gebruikers noodzakelijk
PathoSense werkte ondertussen verder aan verbeteringen van de mobiele app en het onlineplatform waar je de resultaten kunt raadplegen:
- Toevoeging van meertaligheid: NL/FR/EN/DE
- Stabielere versie en verbeterde veiligheid
- Een aantal monstertypes en diersoorten werden geoptimaliseerd
- Verbeterde zoekfuncties
- Mogelijkheid tot toevoegen van meerdere dierenartsen in één praktijk
De release van de nieuwe app is gepland op vrijdag 28/04/2023 om 14.00 uur. Als je de app al geïnstalleerd hebt op jouw smartphone zal je bij het eerstvolgende gebruik na de release de app opnieuw moeten installeren en zal je automatisch een nieuw wachtwoord moeten aanmaken. Een nieuw paswoord vraag je aan via de Reset knop in de nieuwe app. Daarna wordt er een mail met een link om het paswoord te veranderen verzonden naar het e-mailadres dat bij de user account hoort.
Het systeem kan door de omschakeling naar de nieuwe werking mogelijk hinder ondervinden of onbereikbaar zijn in het verlengde weekend tussen 28/04/2023 en 02/05/2023. Resultaten van diagnosen die gerapporteerd worden aan het einde van de week, zullen ook via e-mail als pdf-bijlage doorgestuurd worden, zodat de dierenartsen hun werking kunnen verderzetten.
De app zal jou voor dit alles instructies geven. Denk er dus aan dat de oude versie vanaf 14.00 uur, 28 april 2023 NIET meer werkt. Deze wijzigingen waren uiterst noodzakelijk en laten toe om de koppeling van PathoSense met DGZ op te zetten vanaf 2/05/2023.