Efficiënte identificatie en registratie op het rundveebedrijf: hoe kan DGZ hierbij helpen?
Je rundveebedrijf registreren en je dieren identificeren doe je niet zomaar. In eerste instantie natuurlijk omdat je daar wettelijk toe verplicht bent. Maar er is nog een belangrijke reden: door deze registratie en identificatie kunnen je dieren en hun producten nauwgezet worden gevolgd doorheen alle stadia van de voedselketen. Als rundveehouder ben je daarmee een onmisbare schakel bij de bestrijding van dierziekten en het waarborgen van de voedselveiligheid. DGZ biedt diverse diensten om je hierbij te ondersteunen. Ontdek meer in dit artikel.
Identificatie houdt in dat elke rundveehouder ervoor zorgt dat de dieren op zijn bedrijf altijd voorzien zijn van de nodige oormerken en correct geregistreerd staan in de Saniteldatabank, de Belgische databank waar al die gegevens beheerd worden.
Actueel houden van je register
Door elke geboorte, vertrek en aankoop steeds binnen de 7 dagen te registreren, zorg je er als veehouder voor dat je register met de aanwezige dieren altijd up-to-date is. Er kan natuurlijk altijd een foutje sluipen in een registratie, bijvoorbeeld een dier dat geregistreerd staat met een verkeerd geslacht of haarkleed. Vervelend als dit naar boven komt tijdens het bezoek van een controlerende instantie.
Ook kan een dier per ongeluk uit je inventaris verdwijnen door een foutieve melding, waardoor je voor een verrassing komt te staan wanneer je dit dier wil laten vertrekken. Daarom adviseren we rundveehouders om minstens één keer per jaar hun register uit Sanitel te vergelijken met de dieren die daadwerkelijk op het bedrijf aanwezig zijn. Zo voorkom je onnodige complicaties en bespaar je jezelf veel gedoe.
Efficiënter werken met digitale processen
Sinds de wijzigingen in de wetgeving identificatie en registratie in 2022, is het niet langer nodig om voor elk rund op je bedrijf een fysiek document bij te houden. Een verplaatsingsdocument is echter wel nog altijd nodig bij verhandeling van een dier. Veel veehouders kozen er ondertussen voor om dit document zelf af te drukken via Veeportaal, op het moment dat een dier zal vertrekken. Dit heeft meerdere voordelen: het bespaart een deel kosten omdat je enkel print wat je daadwerkelijk nodig hebt, je vermijdt portkosten en je bent niet langer afhankelijk van de post: je kan immers op elk moment van de dag via digitale weg een document aanvragen en ontvangen. Stel je dus plots vast dat er nog een document ontbreekt om een dier te laten vertrekken? Dan kan je het meteen zelf aanvragen en kan het dier toch vertrekken. Ook voor veehouders die nog niet digitaal werken, blijft DGZ ondersteuning bieden door hen de nodige documenten nog steeds per post te bezorgen.
Lijsten als hulpmiddel
Regelmatig bezorgen we veehouders overzichtslijsten waarmee we hen ondersteunen om de wettelijk vereiste identificatie en registratie van bedrijf en dieren volledig op punt te houden. Zo krijgt elke rundveehouder per kwartaal overzichtslijsten van eventueel ontbrekende of laattijdige meldingen. Deze lijsten dienen als hulpmiddel zodat veehouders vergissingen kunnen opsporen en oplossen, zodat alles nauwkeurig en up-to-date blijft.
Vragen over identificatie en/of registratie?
Weet dat je elke werkdag terecht kunt bij onze helpdesk, zowel telefonisch als via e-mail. Indien nodig komen onze helpdeskmedewerkers ook langs op jouw bedrijf. We zijn bereikbaar op het nummer 078 05 05 23 of via e-mail naar helpdesk@dgz.be.